Menu

Online odbavení

Online odbavení

Online check-in je check-in přes internet. Alternativou k němu je “klasický” check-in přímo na letišti.

Pozor! Při koupi letenek u oblíbených dopravců jako Ryanair, Wizz Air nebo easyJet se vyplatí využít právě online check-in. Check-in na letišti může být (a často i bývá) dodatečně zpoplatněn.

Co je to check-in a proč bychom ho měli podstoupit?

K tomu, aby každý cestující mohl vstoupit na palubu letadla, musí mít palubní lístek (samotná letenka vás neopravňuje ke vstupu do letadla!), který se vygeneruje během check-inu a u okna letecké společnosti na letišti (lze také stáhnout či poslat na e-mail cestujícího). Někdy namísto palubních lístků letecké společnosti poskytují nebo zasílají potvrzení o check-inu prostřednictvím e-mailu. V takovém případě si nezapomeňte toto potvrzení vzít s sebou na letiště, zajít k přepážce letecké společnosti a ukázat jej personálu. Na základě potvrzení dostanete palubní lístky. Samotné potvrzení o check-inu, podobně jako letenka, vás neopravňuje k nástupu do letadla.

Existují dva způsoby, jak provést check-in:

  • Online – pomocí online formuláře. Následně musíte zadat požadované údaje a po vygenerování palubního lístku nebo potvrzení o check-inu si daný dokument vytisknout a vzít s sebou na letiště (podrobnosti o online check-inu si můžete přečíst dále v tomto článku)
  • Na letišti – při check-in přepážce konkrétních aerolinií nebo při samoobslužném check-in automatu. Palubní lístek vám pak nechá vytisknout zaměstnanec aerolinií nebo vám ho vytiskne automat (víc informací najdete v článku, který se věnuje check-inu na letišti).

Každý cestující vlastní jeden vyplněný palubní lístek. Rozsah údajů na lístku určuje letecká společnost. Tyto údaje se ale mohou lišit, kupříkladu podle směru cesty – v některých destinacích může být například zavedena vízová povinnost, zatímco v některých ne. Během check-inu se obvykle uvádí jméno a příjmení, číslo cestovního dokladu (pas, průkaz totožnosti), ale také jiné údaje (název krajiny nebo údaje o vydání a platnosti dokladů). Je to důležité, protože shoda údajů na palubním lístku a v dokumentech bývá jedním z cílů předletové bezpečnostní kontroly.

Pokud se ve výše zmíněných údajích objeví neshody, cestující neprojde bezpečnostní kontrolou. Během check-inu se zároveň cestujícím přidělují sedadla v letadle – informaci o svém místě najde každý pasažér na vygenerovaném palubním lístku.

Je důležité během check-inu poskytnout zmíněné osobní údaje? Ano, je to nezbytné a důležité. Během rezervace letenek je nutno uvést jména a příjmení cestujících, stejně jako data jejich narození a kontaktní údaje. Palubní lístek obsahuje detailnější informace, to ale vyplývá z platných bezpečnostních požadavků.

Může dojít k situaci, že v čase mezi nákupem letenky a samotním letem nastanou změny v požadovaných údajích (kupříkladu může vypršet platnost cestovního pasu a nový dokument bude mít úplně jiné číslo). Právě proto se check-in řeší těsně před odletem nebo (pokud se jedná o online check-in) maximálně několik dní před plánovaným odletem. 

Pozor! Každý cestující by měl mít svůj vlastní a správně vyplněný palubní lístek a průkaz totožnosti (pro potvrzení platnosti a shody uvedených údajů)!

Jaký je rozdíl mezi potvrzením o check-inu a palubním lístkem?

Pokud vám letecká společnost po dokončení online check-inu poskytne nebo pošle potvrzení o check-inu, jděte na letiště s tímto dokumentem. Na příslušném stanovišti se prokažte tímto potvrzením a na jeho základě vám personál vytiskne a vydá palubní lístky. Samotné potvrzení nemusí obsahovat podrobné informace o letu a vašich místech ve formě kódu, který je třeba naskenovat před nástupem do letadla.

Jak zjistím, jestli mi letecká společnost poslala potvrzení nebo palubní lístek? Sdílený nebo odeslaný soubor (palubní lístek) obsahuje následující text: "Boarding pass" ("Palubní lístek"), zatímco soubor s potvrzením o check-inu obsahuje text: "Potvrzení o check-inu"/"Toto není palubní lístek („Check-in confirmation”/„This is not a boarding pass”).

Kdy letecké společnosti otevírají online odbavení?

Okamžik zahájení a ukončení online odbavení určuje každá letecká společnost trošku jinak. Například:

  • easyJet nabízí online odbavení od 30 dnů do 2 hodin před odletem,
  • Ryanair nabízí odbavení od 2 dnů do 2 hodin před odletem (ale v případě rezervace místa od 60 dnů před odletem),
  • Wizz Air nabízí online odbavení od 30 dnů (pokud máte rezervaci místa) nebo od 24 hodin (pokud nemáte rezervaci místa) až 3 hodiny před plánovaným odletem.

Další aerolinie, které poskytují online check-in:

  • Air Baltic – od 5 dní před odletem až do závěrečných hodin při odbavovacích přepážkách na letišti.
  • Alitalia (platné jen pro tarifu Light!) – od 24 do 2 hodin před odletem.
  • Ukraine International Airlines – od 48 hodin (kromě letů z Amsterdamu, trasy Kyjev – Brusel a charterových letů – od 24 hodin, letů z Bruselu, Ženevy a Curychu – od 18 hodin před odletem) do 1 hodiny před odletem (kromě letů z Tel Avivu a Záporoží – v těchto případech se možnost check-inu končí 3 hodiny před odletem letadla). Online check-in na trasách Kyjev – Riga a Riga – Kyjev je zpoplatněn, pro ostatní trasy je zdarma. Od 1. října 2017 jsou cestující letů UIA povinni zaplatit poplatek za check-in na letišti (výjimku mají pouze cestující interkontinentálních letů a letů s odletem z města Klaipėda)!
  • AirAsia (platí pouze pro domácí lety) – od 14 dní do 4 hodin před odletem (pro AirAsia X) nebo až do 1 hodiny před odletem (AirAsia).
  • Spirit Airlines – od 24 hodin do 1 hodiny před odletem.
  • Jet2.com – od 28 dní do 5 hodin před odletem.
  • El Al. – od 24 hodin do 3 hodin před odletem.

Ve výše uvedených případech probíhá check-in standardně na letišti – cestující po příchodu k odbavovací přepážce (nejpozději 2 hodiny před odletem) obdrží palubní lístek bez poplatků.

Jak vypadá procedura online odbavení u eSky?

Pozor! Pokud je na vaší letence uvedeno, že vaši rezervaci vyřizuje letecká společnost, nebo pokud musíte provést odbavení na webové stránce letecké společnosti, jděte přímo sem.

Kdy se mohou zákazníci eSky odbavit? Cestující obdrží e-mail s elektronickou letenkou a odkazem na odbavovací formulář. Tam uvedete všechny údaje potřebné k odbavení před tím, než letecká společnost zahájí online odbavení na svých stránkách (obvykle do 2–4 dny před odletem). Naši konzultanti dokončí tento proces jménem cestujícího při zahájení odbavení nebo celý proces bude proveden automaticky. Pozor! Odbavení online se nemusí podařit, pokud poskytnete údaje později než 48 hodin před odletem. Palubní lístky nebo potvrzení o check-inu pošleme na e-mailovou adresu uvedenou v rezervaci nejdříve 48 hodin a nejpozději 8 hodin před plánovaným odletem.

Pokud vaše cesta sestává z více letů, palubní lístky nebo potvrzení o check-inu vám budou zaslány v samostatných e-mailech - 48 až 8 hodin před každým letem.

Pozor! Služba online check-in je prostřednictvím eSky k dispozici jen pro lety některých oblíbených aerolinií. Uvedenou službu je možné vložit do nákupního košíku během rezervace letenek.

Jak vypadá online check-in pomocí služby eSky, pokud rezervaci vyřizuje letecká společnost?

Pokud jste si při rezervaci letenek zakoupili službu online odbavení, proces online check-inu při rezervacích provozovaných leteckými společnostmi je stejný, jak je popsáno výše. Když zadáte své údaje a letecká společnost otevře check-in, vaším jménem spustíme proces a pošleme vám palubní lístky nebo potvrzení o check-inu na váš e-mail. Palubní lístky nebo potvrzení o check-inu je třeba vytisknout před odjezdem na letiště. Pozor! V tomto případě můžete informace o své rezervaci dostávat přímo od letecké společnosti na svoji e-mailovou adresu. Doporučujeme vám, abyste sledovali pouze zprávy o odbavení zaslané společností eSky.

Pokud si nezakoupíte službu Online odbavovenína eSky, musíte se odbavit přímo u letecké společnosti. Chcete-li to provést, musíte jít na web letecké společnosti, přihlásit se pomocí e-mailové adresy uvedené při rezervaci letenek na eSky a vyplnit formulář pro odbavení. Nezapomeňte však, že to bude možné až poté, co letecká společnost otevře možnost online odbavení (u společnosti Ryanair je to možné od 24 hodin do 2 hodin před odletem)! Palubní vstupenky použijete v souladu s pokyny uvedenými na webových stránkách letecké společnosti.

Je také třeba vzít na vědomí, že v tomto případě obdržíte veškeré informace týkající se vaší cesty, včetně odbavení a změn harmonogramu, pouze od letecké společnosti!

Kdy obdržíte palubní lístky eSky?

  • V případě rezervací vyřizovaných společností eSky vám od 48 do 8 hodin před odletem zašleme e-mailem palubní lístek nebo potvrzení o check-inu.
  • Pokud jste si zakoupili doplňkovou službu Online Check-in prostřednictvím eSky, palubní lístek nebo potvrzení o check-inu vám zašleme e-mailem od 48 hodin do 8 hodin před odletem.
  • V případě rezervací vyřizovaných leteckou společností vám palubní lístek nebo potvrzení o check-inu zašle přímo letecká společnost ve lhůtě stanovené leteckou společností.

 

Nezapomeňte, že palubní lístky nebo potvrzení o check-inu budou odeslány pouze tehdy, poskytnete-li všechny údaje pro online registraci, které vyžaduje letecká společnost!

Musím si palubní vstupenku vytisknout?

Ano, letecké společnosti v současné době  požadují, aby cestující měli palubní vstupenky vytištěné. Palubní lístek je vhodné vytisknout co nejdřív po jeho přijetí. Lístek lze také zálohovat (na přenosný disk nebo do paměti smartfónu). Ppřed přístupem k check-inu a pasové nebo bezpečnostní kontrole na letišti je potřebné mít vytištěný lístek s sebou! Spolu s palubním lístkem byste si měli vzít také doklady totožnosti, které jste použili při check-inu. Pokud vám některý z potřebných dokumentů bude na letišti chybět nebo pokud se při kontrole údajů objeví nesrovnalosti, může dojít na placení vysokých poplatků, v extrémních případech i k zamítnutí vstupu na palubu letadla.

Check-in nefunguje, nemůžu se zaregistrovat. Co mám dělat?

  • Zkontrolujte, jestli na váš e-mail nebyl odeslán nový letový plán s novým odkazem-linkem pro check-in.
  • Pokud se rezervace týká větší skupiny cestujících, nedoporučuje se registrovat mnoho pasažérů najednou. Pokud se zadávání potřebných údajů týká velkého počtu cestujících, nemusíte kvůli tomu stihnout stanovený čas pro vyplnění těchto údajů. Toto časové omezení při zadávání je zavedeno z důvodu bezpečnosti svěřených dat.

Změna po registraci

Po online check-inu vám společnosti Ryanair, Wizz Air a EasyJet umožní změnu termínu letu nebo jména cestujícího. Tato služba je placená zvlášť za cestujícího a let podle ceníku letecké společnosti. Po otevření letenky cestující mohou dělat změny v souladu s podmínkami a předpisy letecké společnosti. Tyto změny jsou nicméně časově omezené.

Pozor! Pasažéři, kteří cestují s registrovanou batožinou a využívají službu online check-in jsou povinni zúčastnit se odevzdání a registrace batožiny na letišti.


Pamatujte si!

  • Po online check-inu není možné dělat změny na letence (kromě aerolinií Ryanair, Wizz Air, easyJet).
  • Na letišti musí mít každý pasažér vytištěn palubní lístek.
  • Palubní lístky mohou být vytištěny černobíle.
  • Každý palubní lístek musí být vytištěn na samostatném listu tak, aby jedna z jeho stran byla nepotištěná.
  • Cestující na letišti musí doložit stejné doklady totožnosti, které použil při online check-inu.

Rady a tipy v tomto článku a dalších navazujících článcích mají informativní charakter a nemohou být základem jakýchkoli nároků vůči eSky.cz.

Obsahuje tento článek informace, které jste hledali? Ano | Ne
Myslím, že tenhle článek:
Děkujeme za váš názor!