Menu

Online odbavení

Online odbavení

Online check-in je check-in přes internet. Alternativou k němu je “klasický” check-in přímo na letišti.

Pozor! Při koupi letenek u oblíbených dopravců jako Ryanair, Wizz Air nebo EasyJet se vyplatí využít právě online check-in. Check-in na letišti může být (a často i bývá) dodatečně zpoplatněn.

Co je to check-in a proč bychom ho měli podstoupit?

Každý cestující musí mít svůj vlastní palubní lístek, aby mohl zaujmout své místo v letadle (samotná letenka pro vstup do letadla nestačí!). Palubní lístek cestující získá právě během check-inu. Existují dvě možnosti jak na to:

  • Online – důležitou roli tu hraje online formulář, do kterého cestující zadá požadované údaje a následně si nechá vygenerovat palubní lístek. Ten si pak musí ve vytištěné podobě vzít s sebou na letiště (podrobnosti o online check-inu se dočtete v další části článku)
  • Na letišti – při check-in přepážce konkrétních aerolinií nebo při samoobslužném check-in automatu. Palubní lístek vám pak nechá vytisknout zaměstnanec aerolinií nebo vám ho vytiskne automat (víc informací najdete v článku, který se věnuje check-inu na letišti).

Každý cestující vlastní jeden vyplněný palubní lístek. Rozsah údajů na lístku určuje letecká společnost. Tyto údaje se ale mohou lišit, kupříkladu podle směru cesty – v některých destinacích může být například zavedena vízová povinnost, zatímco v některých ne. Během check-inu se obvykle uvádí jméno a příjmení, číslo cestovního dokladu (pas, průkaz totožnosti), ale také jiné údaje (název krajiny nebo údaje o vydání a platnosti dokladů). Je to důležité, protože shoda údajů na palubním lístku a v dokumentech bývá jedním z cílů předletové bezpečnostní kontroly.

Pokud se ve výše zmíněných údajích objeví neshody, cestující neprojde bezpečnostní kontrolou. Během check-inu se zároveň cestujícím přidělují sedadla v letadle – informaci o svém místě najde každý pasažér na vygenerovaném palubním lístku.

Je důležité během check-inu poskytnout zmíněné osobní údaje? Ano, je to nezbytné a důležité. Během rezervace letenek je nutno uvést jména a příjmení cestujících, stejně jako data jejich narození a kontaktní údaje. Palubní lístek obsahuje detailnější informace, to ale vyplývá z platných bezpečnostních požadavků.

Může dojít k situaci, že v čase mezi nákupem letenky a samotním letem nastanou změny v požadovaných údajích (kupříkladu může vypršet platnost cestovního pasu a nový dokument bude mít úplně jiné číslo). Právě proto se check-in řeší těsně před odletem nebo (pokud se jedná o online check-in) maximálně několik dní před plánovaným odletem. 

Pozor! Každý cestující by měl mít svůj vlastní a správně vyplněný palubní lístek a průkaz totožnosti (pro potvrzení platnosti a shody uvedených údajů)!

Jednodušší check-in díky eSky

Společnost eSky umožňuje svým zákazníkům, kteří si koupí letenky od aerolinií Ryanair, Wizz Air nebo EasyJet, vybavit online check-in prostřednictvím svých webových stránek. Pokud jde o Wizz Air, můžete check-in vykonat po obdržení letenky do 30 dní (pokud jste si zarezervovali sedadlo) nebo od 48 hodin do 3 hodin před odletem (pokud jste si sedadlo nezarezervovali). U společnosti Ryanair je lhůta pro online check-in na webu eSky 2 dny až 2 hodiny před odletem (pokud jste si zarezervovali sedadlo, pak se horní hranice posouvá až na 60 dní před odletem), aerolinie EasyJet umožňují svým cestujícím udělat online check-in od 30 dní až do 2 hodin před plánovaným odletem.

Další aerolinie, které poskytují online check-in:

  • Air Baltic – od 5 dní před odletem až do závěrečných hodin při odbavovacích přepážkách na letišti.
  • Alitalia (platné jen pro tarifu Light!) – od 24 do 2 hodin před odletem.
  • Ukraine International Airlines – od 48 hodin (kromě letů z Amsterdamu, trasy Kyjev – Brusel a charterových letů – od 24 hodin, letů z Bruselu, Ženevy a Curychu – od 18 hodin před odletem) do 1 hodiny před odletem (kromě letů z Tel Avivu a Záporoží – v těchto případech se možnost check-inu končí 3 hodiny před odletem letadla). Online check-in na trasách Kyjev – Riga a Riga – Kyjev je zpoplatněn, pro ostatní trasy je zdarma. Od 1. října 2017 jsou cestující letů UIA povinni zaplatit poplatek za check-in na letišti (výjimku mají pouze cestující interkontinentálních letů a letů s odletem z města Klaipėda)!
  • AirAsia (platí pouze pro domácí lety) – od 14 dní do 4 hodin před odletem (pro AirAsia X) nebo až do 1 hodiny před odletem (AirAsia).
  • Spirit Airlines – od 24 hodin do 1 hodiny před odletem.
  • Jet2.com – od 28 dní do 5 hodin před odletem.
  • El Al. – od 24 hodin do 3 hodin před odletem.

Ve výše uvedených případech probíhá check-in standardně na letišti – cestující po příchodu k odbavovací přepážce (nejpozději 2 hodiny před odletem) obdrží palubní lístek bez poplatků.

Link pro online check-in najdete v e-mailu, který dostanete od eSky

V závislosti od zakoupené tarify se zákazníci eSky mohou registrovat dvěma způsoby.

Zákazníci se službou online check-in

Při nákupu doplňkové služby – online check-in (lze koupit při rezervaci letenky na našem webu) cestující obdrží e-mail s elektronickou letenkou a link pro check-in formulář. Díky němu může pasažér poskytnout všechny potřebné informace pro odbavení ještě dřív, než příslušná letecká společnost vůbec zpustí svůj online check-in (běžně se tak stane 2 – 4 dny před odletem). Naši konzultanti dokončí celý proces hned, jak ta-která společnost zpustí svůj check-in. Cestující pak dostane palubní lístek pro vytisknutí. Bude mu poslán na e-mailovou adresu, kterou cestující uvedl při rezervaci, a to ne dříve než 48 hodin a nejpozději 8 hodin před plánovaným odletem.

Zákazníci bez služby online check-in

Pokud si zákazník nepřikoupil službu online check-in, obdrží akorát e-mail s letenkou a upozorněním s datem odeslání dalšího e-mailu s check-in formulářem. Tento e-mail se odešle, jakmile letecká společnost zpustí check-in (u Ryanairu se tak stává 48 hodin před plánovaným odletem). Po přijetí zprávy s odkazem na formulář je potřeba vyplnit požadované údaje a po vygenerování palubního lístku (bude odeslán na uvedenou e-mailovou adresu) je nutno tento lístek vytisknout a vzít s sebou na letiště.

Pozor! Palubní lístek je vhodné vytisknout co nejdřív po jeho přijetí. Lístek lze také zálohovat (na přenosný disk nebo do paměti smartfónu). Ppřed přístupem k check-inu a pasové nebo bezpečnostní kontrole na letišti je potřebné mít vytištěný lístek s sebou! Spolu s palubním lístkem byste si měli vzít také doklady totožnosti, které jste použili při check-inu. Pokud vám některý z potřebných dokumentů bude na letišti chybět nebo pokud se při kontrole údajů objeví nesrovnalosti, může dojít na placení vysokých poplatků, v extrémních případech i k zamítnutí vstupu na palubu letadla.

Check-in nefunguje, nemůžu se zaregistrovat. Co mám dělat?

  • Zkontrolujte, jestli na váš e-mail nebyl odeslán nový letový plán s novým odkazem-linkem pro check-in.
  • Pokud se rezervace týká větší skupiny cestujících, nedoporučuje se registrovat mnoho pasažérů najednou. Pokud se zadávání potřebných údajů týká velkého počtu cestujících, nemusíte kvůli tomu stihnout stanovený čas pro vyplnění těchto údajů. Toto časové omezení při zadávání je zavedeno z důvodu bezpečnosti svěřených dat.

 

Kupte si službu online check-in na eSky

Online check-in je doplňkovou službou, kterou si můžete koupit během rezervace letenek některých leteckých společností na eSky. Jedná se o pohodlné řešení, díky kterému cestující nemusí pamatovat na leteckou společností stanovený datum zpuštění check-inu. Všechny formality související s tímto procesem totiž vyřídí konzultanti eSky.

Po zakoupení uvedené služby obdrží uživatelé eSky odkaz na formulář, jehož vyplnění je nezbytné pro check-in. Uživatel eSky musí akorát vyplnit potřebné údaje a 8 hodin před plánovaným odletem dostane e-mail s palubními lístky pro vytisknutí. Palubní lístky ve vytištěné podobě je potřeba vzít s sebou na letiště.

Pozor! Služba online check-in je prostřednictvím eSky k dispozici jen pro lety některých oblíbených aerolinií. Uvedenou službu je možné vložit do nákupního košíku během rezervace letenek.

Změna po registraci

Po online check-inu vám společnosti Ryanair, Wizz Air a EasyJet umožní změnu termínu letu nebo jména cestujícího. Poplatek za tzv. otevření letenky je 15 EUR / 15 GBP za cestujícího a let. Po otevření letenky cestující mohou dělat změny v souladu s podmínkami a předpisy letecké společnosti. Tyto změny jsou nicméně časově omezené.

Pozor! Pasažéři, kteří cestují s registrovanou batožinou a využívají službu online check-in jsou povinni zúčastnit se odevzdání a registrace batožiny na letišti.

 

Pamatujte si!

  • Po online check-inu není možné dělat změny na letence (kromě aerolinií Ryanair, Wizz Air, Easy Jet).
  • Na letišti musí mít každý pasažér vytištěn palubní lístek.
  • Palubní lístky mohou být vytištěny černobíle.
  • Každý palubní lístek musí být vytištěn na samostatném listu tak, aby jedna z jeho stran byla nepotištěná.
  • Cestující na letišti musí doložit stejné doklady totožnosti, které použil při online check-inu.


TOP 10 nejromantičtějších měst v Evropě TOP 10 nejkrásnějších hradů a zámků světa Jak sbalit příruční zavazadlo do letadla?

Rady a tipy v tomto článku a dalších navazujících článcích mají informativní charakter a nemohou být základem jakýchkoli nároků vůči eSky.cz.

Zaujal vás článek, ale potřebujete více informací?
Děkujeme za vaši pomoc

Váš názor nám pomůže vytvářet lepší a zajímavější články.

Temporarily we could not send your suggestions

Send again Try later