Jednohvězdičkové hotely mají nejnižší počet doplňkových služeb zahrnutých v ceně pobytu. V každé zemi platí jiné standardy. Níže uvedený popis se týká jednohvězdičkových hotelů v České republice.
Vybavení pokoje, koupelna
Pokoj musí mít základní vybavení – postel (jednolůžko 90x200 cm nebo dvoulůžko 140x200 cm), skříň nebo vestavěnou šatnu (min. 3 ramínka pro každého hosta), noční stolek, jídelní nebo pracovní stůl, židli pro každého hosta (min. 2 židle), zrcadlo, nástěnný věšák na svrchní oděv, noční lampičku, pracovní lampičku, stropní osvětlení, přístup k minimálně jedné elektrické zásuvce.
Vybavení může být doplněno o kobercovou krytinu v celém pokoji nebo menší koberce u každé postele, o závěsy, žaluzie nebo rolety, sklenice nebo jiné nádoby na pití pro každého hosta.
Koupelna se může nacházet na chodbě a může být společná pro několik pokojů. V koupelně musí téct teplá i studená voda během celého dne.
Pokud se koupelna nachází v pokoji, měla by být vybavena vanou s vanovou a sprchovou baterií nebo sprchovým koutem, umyvadlem s umyvadlovou skřínkou nebo poličkou a toaletou. Doplňkovým vybavením je zrcadlo, elektrická zásuvka s chráničem, odpadkový koš a sada pro každého hosta: toaletní mýdlo nebo dávkovač na tekuté mýdlo, ručník, sklenice nebo umělohmotný kelímek na jedno použití.
Minimální plocha pokoje v jednohvězdičkovém hotelu nebo motelu:
typ pokoje |
povrch v metrech čtverečních |
---|---|
pokoj pro 1 osobu |
8 |
pokoj pro 2 osoby |
10 |
pokoj pro 3 osoby |
14 |
pokoj pro 4 osoby |
16 |
pokoj pro 5 a více osob |
20 + 4 pro každého dalšího hosta |
Vybavení hotelu
Objekt musí být z vnější strany osvětlen a mít vyznačený vchod pro hosty.
Před vchodem se musí nacházet místo na stání vozidla na čas příjezdu a odjezdu hostů. V případě hotelů nacházejících se mimo těsnou zástavbu města je povinností hotelu zajistit parkování, garáž nebo místo na stání. U hotelů každé kategorie musí být místa na parkovišti nebo v garáži hlídaná.
V pokojích musí být dostupná gravitační nebo mechanická ventilace, v celé budově musí po celý den i noc téct teplá a studená voda, hosté musí mít po celý den i noc přístup k telefonu, faxu, všeobecně dostupné televizi a rádiu na recepci. V budovách vyšších než 4 patra by se měl nacházet výtah.
Obsluha hosta
V hotelu tohoto standardu mezi základní služby pro hosty patří: služba ranního buzení, úschovy zavazadel, peněz a hodnotných předmětů, podávání snídaně, každodenní úklid pokoje nebo úklid na přání hosta.
Navíc by hosté měli mít možnost si po celý den i noc zakoupit teplé nápoje (přípustné je vybavení hotelů nápojovými automaty). Změna ručníků by měla probíhat každý třetí den nebo na přání hosta.
V hotelu by se měla nacházet společná místnost, kde lze sledovat televizi (netýká se objektů, kde se televize nacházejí v jednotlivých pokojích).
Zaměstnanci každého hotelu jsou školení v oblasti poskytování první pomoci.